‘HONDERD PROCENT ERUIT HALEN WAT ERIN ZIT’
Alois Tetelepta (1976) is docent aikido en budo. Vaak is hij in Japan om over de krijgskunst te leren. De uitgangspunten van de disciplines trekt hij door in de visie en missie van BUROTETA: verantwoordelijkheidsgevoel voor een betere en leefbare wereld.
‘Als fervent beoefenaar van de aikido en budo-krijgskunst probeer ik overal één lijn in te trekken. Dat komt neer op het feit dat ik honderd procent verantwoordelijkheid neem voor wat ik doe en niets afschuif op anderen. Zodra je niet de volle honderd procent geeft, dan neem je dus ook niet honderd procent verantwoordelijkheid.’
‘De grote multinationals baseren hun filosofie op de krijgskunst. Krijgskunst wordt vaak geassocieerd met vechten, maar bij aikido en budo draait het vooral om zelfbeheersing. Het hoogste niveau van de krijgskunst is niet vechten, en toch winnen. Als er 200 krijgers op je af komen en je bent alleen, dan heeft het toch geen zin om te vechten. Daarom draait het in de krijgskunst altijd om denken in oplossingen. Zo zou het in het dagelijkse leven ook moeten zijn. Als je beter bent in het magazijn, waarom zou je dan gefoceerd je best doen om te slagen als accountmanager, bijvoorbeeld? Daarom kijken we bij BUROTETA niet wat mensen níet kunnen, maar juist heel realistisch naar wat ze wél kunnen. Zo weet je wat je wél in de hand hebt en waarover je derhalve verantwoordelijkheid kunt dragen. En kunnen we honderd procent eruit halen wat erin zit. Bij ons praten we trouwens altijd over medewerkers in plaats van personeel. Voel je het verschil? We moeten het in deze wereld met elkaar doen.’
‘In onze consumptiemaatschappij streven we helaas naar groei en nieuw, nieuw en nog eens nieuw. In mijn ogen is dat een race naar beneden: maximaal rendement en iedereen zoveel mogelijk uitwringen. Het idee dat ik beter word ten koste van de medemens kan nooit lang goed gaan. Want als het mij beter vergaat, dan vergaat het jou logischerwijs slechter. Daarom wil ik producten nooit iemand door de strot duwen. Ik adviseer, en alleen als de ander honderd procent achter zijn keuze voor onze openbare verlichtingsproducten staat, dan is er wat mij betreft een gelukkige deal.’
‘Eigenlijk vind ik het raar dat ik in deze tijd nog promotie moet maken voor armaturen waar je zowel in aanschaf als energieverbruik geld op bespaart. Ik denk dat beslissers zoals wethouders de komende jaren steeds vaker de moed opbrengen om voor ons te kiezen. Dat ze afstappen van hun vertrouwde netwerkbeheerder, veranderen van leverancier en zo hun steentje bijdragen aan de verduurzaming van de wereld. Het scheelt ze zoveel geld!’